Mummies, mountainbiken en meer... - Reisverslag uit Tilcara, Argentinië van astridenpim - WaarBenJij.nu Mummies, mountainbiken en meer... - Reisverslag uit Tilcara, Argentinië van astridenpim - WaarBenJij.nu

Mummies, mountainbiken en meer...

09 Juni 2014 | Argentinië, Tilcara

Na een lange reis (19 uur) met de bus zijn we in Salta aangekomen, een koloniale stad in het noordwesten van Argentinië. In de middag zijn we de stad gaan verkennen en hebben we een museum over inheemse kunst en cultuur bezocht. Ook hebben we de kathedraal van Salta bezocht terwijl er een mis aan de gang was, die in tegenstelling tot in NL wel goed bezocht was. In de avond zijn we nog meer cultuur gaan snuiven door te gaan eten in een Peña, een groot restaurant waar lokale artiesten de hele avond optreden. We kwamen hier helemaal in de Argentijnse sfeer met authentiek Argentijns eten, muziek en dans.
De volgende dag zijn we naar het MAAM-museum geweest, een museum over 'archeologie in de hoge bergen'. Feitelijk komt het er op neer dat het museum is gericht op de oude Incacultuur in de hoge bergen van de regio, en in het bijzonder gericht op de kinderen die geofferd werden op de belangrijkste heilige bergpieken in de Andes. Het museum stelt de kinderen van Llullallaico tentoon; drie kinderen (mummies) die zijn geofferd en die op 6700m hoogte in een graf zijn aangetroffen. Erg indrukwekkend om oog in oog te staan met een bijzonder goed bewaarde mummie van een kind dat op 6-jarige leeftijd is geofferd. Foto's mochten niet gemaakt worden; Google zelf even om een indruk te krijgen.
Na al deze cultuur hebben we weer ouderwets een berg beklommen om uitzicht over de stad te krijgen; deze 250 meter hoge heuvel was ook per kabelbaan te bereiken, maar wij vonden 1021 traptreden op leuker.
Alsof dat nog niet genoeg activiteit was hebben we de volgende dag een mountainbiketocht gemaakt op zo'n 50km van Salta vandaan. De tour liep grotendeels langs een oud spoor, aangelegd in de jaren '40. Samen met een ander stel en onze gids genaamd 'Nacho' (leuke gids die niet op een Dorito leek) hebben we ongeveer 25km langs het spoor 'offroad' gefietst. Door te fietsen kun je op plekken komen waar auto's niet konden komen en hebben we Andes weer van een hele andere kant gezien. Geen sneeuw, maar veel gras, bomen en cactussen.
Vandaag zijn we weer met de bus (gelukkig maar 4u) naar Tilcara afgereisd. Een klein stadje dat midden in de 'Quebrada de Humahuaca' ligt, een grote canyon met heel veel bergen in allerlei kleuren. De komende dagen zullen we deze bergen (we klimmen tot 4000m hoogte) verkennen met lama's en een guide. Jullie horen weer van ons na het lama-avontuur. Ciao!

PS. Internet is hier te traag voor foto's, volgen later!

• 09 Juni 2014 - 09:43

Raymond:

Whow! allemaal indrukwekkend.
    Jullie hebben toch wel op een "Dutch" Batavus mountainbike gefietst met schijfremmen en niet vergeten een fietshelm op te doen!!
    Jullie stijgen ook letterlijk tot grote hoogte(4000m). Houd het zicht wel helder.
    Neem maar een glas lama-melk.

Gr.
    Raymond e.a.

• 10 Juni 2014 - 22:41

Heleen En Mark:

Klinkt goed, veel plezier verder en we zijn benieuwd naar de foto's!!

Groetjes uit Zuid-Frankrijk,
    Heleen en Mark